Academic activities
Communications
“'die Bedeutung Voltaires für die neuere Zeit': the action-oriented late Viennese Enlightenment by Josef Popper-Lynkeus”
(“die Bedeutung Voltaires für die neuere Zeit” : les Lumières tardives viennoises tournées vers l’action de Josef Popper-Lynkeus)
“Polysemy of the Enlightenment in the Context of the Viennese Spätaufklärung”
“Neurath’s Reading of Diderot. Between Mentions, Revendications and Similar Attitudes”
“Racines théoriques de l’Isotype dans la Conception Scientifique du Monde du Cercle de Vienne”
(Theoretical Roots of the Isotype in the Scientific World-Conception of the Vienna Circle)
“Des archives aux données structurées : outils pour l’analyse philosophique. Le cas de la réception des Lumières au Cercle de Vienne”
(From Archives to Structured Data: tools for philosophical analysis. The case of the reception of the Enlightenment by the Vienna Circle)
Research grants
Institute Vienna Circle fellowship
EOLE grant, RFN (Franco-Dutch network for higher education and research)
Doctoral mobility grant CRISES research team, Université Montpellier Paul-Valéry
Popularisation conferences
Cycle of conferences: “Logique et philosophie (1884-1928)”
(Logic and Philosophy, 1884-1928)
“La naissance de la logique “moderne” entre science et philosophie” (1/3)
(The Birth of “Modern” Logic between Science and Philosophy)
“Philosophie, logique et langage selon Ludwig Wittgenstein” (2/3)
(Philosophy, Logic and Language According to Ludwig Wittgenstein)
“La construction logique du monde : Rudolf Carnap et le Cercle de Vienne” (3/3)
(The Logical Construction of the World: Rudolf Carnap and the Vienna Circle)

“Le Mundaneum et l'idée d'une langue internationale”
(The Mundaneum and the Idea of an International Language)
“La révolution Newtonienne et ses conséquences pour les sciences et les lettres au siècle des Lumières” (The Newtonian Revolution and its Consequences for Science and Literature in the Age of Enlightenment)
“Le mythe du progrès : peut-il nous sauver de la catastrophe écologique en cours ?” (The Myth of Progress: can it save us from the current ecological disaster?)
“Qu'est-ce que les Lumières ?”
(What is Enlightenment?)
Seminars organisation
“Question(s) de réception”
(Question(s) about Reception)
“Une histoire des théories de la réception. De la littérature aux médias”
(An History of Reception Theories. From Literature to the Media)
“Les Français·es et les séries TV : contours d'une sériephilie”
“The American reception of logical empiricism: A quantitative and a qualitative study”
